الرب راعى
أهلا بك عضو جديد فى أسرة منتدى الشباب المسيحى

الرب راعى

ترانيم ، افلام ، تاملات ، الكتاب المقدس ، معجزات ، وعظات ، سير قديسيين ، ألحان ، قداسات
 
الرئيسيةبحـثالتسجيلدخول

إدارة منتدى الرب راعى ...

تستقبل طلبات الإشراف للمنتدى



شاطر | 
 

 نصيحة ع الماشي

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
بنت الرب

avatar

عدد المساهمات : 24
تاريخ التسجيل : 31/10/2012

مُساهمةموضوع: نصيحة ع الماشي   2012-11-04, 3:29 pm

نصيحة ع الماشي

لمعرفة البيض الطازج من الفاسد.. حطّي البيض في الميه، لو لقيتي إنها سقطت في الميه بشكل أفقي، يبقى البيض ده طازج، ولو البيض سقط بشكل مائل، يبقى عمره من 3 : 4 أيام، ولو سقطت بشكل عمودي يبقى عمرها 10 أيام، أما بقى لو البيض طفى على سطح الميه يبقى فاسد.
لو الأكل اتحرق منك.. ارفعي الحلة من على النار، وحطّيها في حلة أكبر تكون فيها مية باردة؛ علشان تمنعي طعم وريحة الشياط من إنه يتنقل لباقي الأكل، وبعد كده انقلي الأكل السليم في حلة تانية وحطّيه على النار لغاية ما يستوي.
لتنظيف الفضيات.. ممكن تستخدمي الميه اللي سلقتي فيها البطاطا أو البطاطس بالقشرة بتاعتها، والطريقة دي بتساعدك في إزالة الطبقة السوداء اللي بتكون على الملاعق أو الشوك الفضة.
لو عايزة تعرفي البيكينج باودر مُنتهي الصلاحية ولّا لأ.. حطّي ملعقة منه في كوب ميه لو حصل فوران يبقى البيكينج بودر ده سليم، أما بقى لو ماحصلش تفاعل أو فوران يبقى مُنتهي الصلاحية.
لو بتعاني من عسر الهضم.. ضيفي ملعقة كبيرة من خل التفاح على نصف كوب من النعناع المنقوع في الماء، وتناوليه بعد الأكل على طول.
لو الجزمة ضيّقة عليكي.. ادعكي المنطقة اللي بتضغط على رجلك من جوه بالصابون المبشور.
لتنظيف المرايات.. استخدمي البنطلونات الجينز القديمة، وقصّيها على شكل فوط صغيرة؛ لأن الجينز بينضف المرايات، ومش بيترك وبر عليها زي الأقمشة التانية.
لترطيب البشرة.. اشربي كل يوم من لترين إلى ثلاثة لترات من الميه والأعشاب، والطريقة دي هي أفضل مرطب للبشرة، وكمان بتنقي الجسم من السموم.
للتخلّص من بقعة مستحضرات التجميل على الملابس.. رشّي مكان البقعة قبل ما تغسليها بمنظف الزجاج، وبعد كده ادعكيها مكان البقعة بفرشة السجاد، ونشّفيها بفوطة صغيرة.
للتخلّص من رائحة الثوم.. افركي إيدكي ببواقي البن اللي بتتبقى بعد ما تشربي فنجان القهوة، ولو بتعاني من رائحة الثوم في الفم امضغي بعض عيدان البقدونس.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
نصيحة ع الماشي
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
الرب راعى :: † المرأة والطفل † :: الجمال والأناقة-
انتقل الى: